Skip to main content
Lunchconcert

Bernard Foccroulle

Do. 10 oktober 2024

12:15

Sint-Michiel Vredeskerk Leuven

Programma

Het programma voor dit lunchconcert wordt enkele weken vooraf bekend gemaakt.

 

Biografie

Bernard Foccroulle bouwde midden de jaren 1970 een internationale carrière als orgelspeler uit, met een breed repertoire waarbij hij zowel oog had voor de muziek van de Renaissance als de hedendaagse muziek. Hij maakte snel naam met tientallen wereldpremières van werken van ondermeer Philippe Boesmans, Brian Ferneyhough, Betsy Jolas, Xavier Darasse, Jonathan Harvey en Pascal Dusapin.

In de jaren 1980 stond hij mee aan de wieg van het Ricercar Consort, dat zich hoofdzakelijk toelegde op Duitse barokmuziek. Zo’n vijftigtal CD-opnames maakte hij sindsdien, ondermeer bij Ricercar, voor wie hij het volledige werk voor orgel van J.S. Bach, Dietrich Buxtehude en Matthias Weckmann opnam met zorgvuldig gekozen historische instrumenten. Onder de talrijke prijzen die hij kreeg, tellen we in 2007 een Diapason d’Or de l’année en de Grand Prix van de Académie Charles Cros voor zijn integrale van het werk van Buxtehude. Zijn laatste opname, uitgebracht bij Ricercar, bevat het volledige oeuvre van Francisco Correa de Arauxo, een Sevilliaanse componist uit de eerste helft van de 17e eeuw.

Terwijl hij zich bleef toewijden aan de orgelmuziek, was hij van 1992 tot 2007 directeur van De Munt en van 2007 tot 2018 artistiek directeur van het Festival van Aix-en-Provence. In 2017 kreeg hij de Leadership Prize van de Opera Awards in Londen. Van 1978 tot 1990 was hij docent muziekanalyse aan het Conservatorium van Luik. Van 2010 tot 2019 doceerde hij orgel aan het Conservatoire de Bruxelles. Hij kreeg eredoctoraten van de Universiteit van Montreal en de Université d’Aix-Marseille.

De voorbije jaren waagde hij zich aan multidisciplinaire projecten waarin orgel gecombineerd wordt met dans (choreografieën van Jan Fabre en Salva Sanchis) of video (Lynette Wallworth).

Bernard Foccroulle componeerde werken voor sopraan en orkest (Am Rande der Nacht naar Rilke), voor bariton en kamermuziekensemble (Due naar De Luca), voor bariton, sopraan en zes instrumenten (E vidi quattro stelle naar Dante’s Purgatorio), en Quatre mélodies d’après Verlaine voor sopraan en piano. Zauberland, een melodieëncyclus voor sopraan en piano naar de gedichten van Martin Crimp kende in 2019 zijn première in het Théâtre des Bouffes du Nord in Parijs, in een enscenering van Katie Mitchell.
Hij componeerde daarnaast een cyclus van werken voor historische orgels (opname bij AEON, beloond met een Diapason d’Or in 2016) alsook Elegy for Trisha voor cello en orgel (opgenomen bij Fuga Libera). Zijn compositie Le Journal d’Hélène Berr ging in première in Frankrijk in juni 2023 en zijn opera Cassandra wordt gecreëerd door de Munt in september 2023.

Hij is ook actief als auteur, van zijn hand verschenen: La naissance de l’individu dans l’art (Grasset, 2003) samen met Robert Legros en Tzvetan Todorov, en twee boeken met interviews : Entre passion et résistance (Labor, 2005) en Faire vivre l’opéra, un art qui donne sens au monde (Actes Sud, 2018).

In 2023 was Bernard Foccroulle voorzitter van de jury van de Koningin Elisabethwedstrijd voor zang.