Skip to main content

Arnaud Van de Cauter

Praktisch

De lunchconcerten zijn vrij en gratis toegankelijk zonder reservatie.

 

Programma

Het programma voor dit lunchconcert wordt enkele weken vooraf bekend gemaakt.

 

Jean-Baptiste Laurelle

Praktisch

De lunchconcerten zijn vrij en gratis toegankelijk zonder reservatie.

 

Programma

Het programma voor dit lunchconcert wordt enkele weken vooraf bekend gemaakt.

 

Stan Van Rompay

Praktisch

De lunchconcerten zijn vrij en gratis toegankelijk zonder reservatie.

 

Programma

Het programma voor dit lunchconcert wordt enkele weken vooraf bekend gemaakt.

 

Biografie

Stan (1999°) is organist, klavecinist en muziekliefhebber. Als leraar orgel, begeleidingspraktijk en klavierklas is hij verbonden aan de Stedelijke Academie van Roeselare (STAP) en coördinator van de muziekinstrumenten collectie van de Alamire Foundation. Zijn muziekstudie brachten hem ertoe te studeren aan de Conservatoria van Gent (KASK), Brussel (KCB), Leuven (Lemmens), Bologna en Göteborg.

Stan volgde lessen bij o.a. Luc Ponet (orgel), Bart Naessens (klavecimbel/basso continuo), Joel Speerstra (clavichord /pedaalclavichord /harmonium), Karin Nelson (orgel), Marco Arlotti (orgel/improvisatie), Andrea Macinanti (orgel), Maria-Louisa Baldassari (klavecimbel), Catalina Vicens (klavecimbel), Maria Gonzalez (basso continuo) en Paul de Maeyer (orgel). Hij volgde ook masterclasses bij Lutger Lohmann, Guy Bovet, Nathan Laube, Arnaud Van De Cauter, Annette Richards, Johannes Ebenbauer, Benjamin Alard, Pieter Van Dijk, Bernard Foccroulle, Jean Ferrard en Sietze de Vries.

 

Leonard Schick

Praktisch

De lunchconcerten zijn vrij en gratis toegankelijk zonder reservatie.

 

Programma

Improvisatie
Praeludium

Johann Sebastian BACH (1685-1750)
Dies sind die heil’gen zehn Gebot, BWV 678
Jesus Christus, unser Heiland, BWV 688
Aus tiefer Not schrei ich zu dir, BWV 686

Improvisatie
Allein Gott in der Höh sei Ehr
Fuga

 

Biografie

Leonard Schick werd geboren in Lausanne (Zwitserland). Hij volgde vele jaren vioollessen bij Marcel Sinner en leerde klavecimbel spelen bij Claire Anne Piguet aan het Conservatoire de Lausanne. Later ging hij naar de bekende Schola Cantorum Basiliensis in Basel om klavecimbel te studeren bij Jesper Christensen en Jörg-Andreas Bötticher. Vervolgens studeerde hij orgel bij Tobias Lindner. Momenteel volgt hij orgellessen in Groningen bij Sietze de Vries en Erwin Wiersinga.

Leonard volgde masterclasses bij Frédérick Haas, Béatrice Martin, Bertrand Cuiller aan het klavecimbel en Menno van Delft aan het clavichord. Hij leerde improviseren in de Schola Cantorum bij Dirk Börner en Emmanuel le Divellec. Tijdens masterclasses kreeg hij daarin ook les van Rudolf Lutz. Hij volgde af en toe ook lessen bij verschillende andere muzikanten: met Ottavio Dantone aan het klavecimbel, met Wolfgang Zerer aan het orgel en Leila Scheyegh en Amandine Beyer aan de viool.

Leonard nam vaak deel aan het Duitse jeugdorkest Bachs Erben onder leiding van Raphael Alpermann, Georg Kallweit, Stephan May en Lorenzo Ghirlanda. Hij trad er op met Andreas Scholl, Dorothee Oberlinger, Franz Vitzthum en in samenwerking met het European Barock Orchestra met Rachel Podger.

​Leonard Schick componeert volgens oude methoden. Hij is geïnteresseerd in organologie en doet onderzoek naar de klavecimbels van John Sebastian Bach. Hij speelde al concerten in Zwitserland, Duitsland, Frankrijk, Italië en Finland.

Bernard Foccroulle

Praktisch

De lunchconcerten zijn vrij en gratis toegankelijk zonder reservatie.

 

Programma

Het programma voor dit lunchconcert wordt enkele weken vooraf bekend gemaakt.

 

Biografie

Bernard Foccroulle bouwde midden de jaren 1970 een internationale carrière als orgelspeler uit, met een breed repertoire waarbij hij zowel oog had voor de muziek van de Renaissance als de hedendaagse muziek. Hij maakte snel naam met tientallen wereldpremières van werken van ondermeer Philippe Boesmans, Brian Ferneyhough, Betsy Jolas, Xavier Darasse, Jonathan Harvey en Pascal Dusapin.

In de jaren 1980 stond hij mee aan de wieg van het Ricercar Consort, dat zich hoofdzakelijk toelegde op Duitse barokmuziek. Zo’n vijftigtal CD-opnames maakte hij sindsdien, ondermeer bij Ricercar, voor wie hij het volledige werk voor orgel van J.S. Bach, Dietrich Buxtehude en Matthias Weckmann opnam met zorgvuldig gekozen historische instrumenten. Onder de talrijke prijzen die hij kreeg, tellen we in 2007 een Diapason d’Or de l’année en de Grand Prix van de Académie Charles Cros voor zijn integrale van het werk van Buxtehude. Zijn laatste opname, uitgebracht bij Ricercar, bevat het volledige oeuvre van Francisco Correa de Arauxo, een Sevilliaanse componist uit de eerste helft van de 17e eeuw.

Terwijl hij zich bleef toewijden aan de orgelmuziek, was hij van 1992 tot 2007 directeur van De Munt en van 2007 tot 2018 artistiek directeur van het Festival van Aix-en-Provence. In 2017 kreeg hij de Leadership Prize van de Opera Awards in Londen. Van 1978 tot 1990 was hij docent muziekanalyse aan het Conservatorium van Luik. Van 2010 tot 2019 doceerde hij orgel aan het Conservatoire de Bruxelles. Hij kreeg eredoctoraten van de Universiteit van Montreal en de Université d’Aix-Marseille.

De voorbije jaren waagde hij zich aan multidisciplinaire projecten waarin orgel gecombineerd wordt met dans (choreografieën van Jan Fabre en Salva Sanchis) of video (Lynette Wallworth).

Bernard Foccroulle componeerde werken voor sopraan en orkest (Am Rande der Nacht naar Rilke), voor bariton en kamermuziekensemble (Due naar De Luca), voor bariton, sopraan en zes instrumenten (E vidi quattro stelle naar Dante’s Purgatorio), en Quatre mélodies d’après Verlaine voor sopraan en piano. Zauberland, een melodieëncyclus voor sopraan en piano naar de gedichten van Martin Crimp kende in 2019 zijn première in het Théâtre des Bouffes du Nord in Parijs, in een enscenering van Katie Mitchell.
Hij componeerde daarnaast een cyclus van werken voor historische orgels (opname bij AEON, beloond met een Diapason d’Or in 2016) alsook Elegy for Trisha voor cello en orgel (opgenomen bij Fuga Libera). Zijn compositie Le Journal d’Hélène Berr ging in première in Frankrijk in juni 2023 en zijn opera Cassandra wordt gecreëerd door de Munt in september 2023.

Hij is ook actief als auteur, van zijn hand verschenen: La naissance de l’individu dans l’art (Grasset, 2003) samen met Robert Legros en Tzvetan Todorov, en twee boeken met interviews : Entre passion et résistance (Labor, 2005) en Faire vivre l’opéra, un art qui donne sens au monde (Actes Sud, 2018).

In 2023 was Bernard Foccroulle voorzitter van de jury van de Koningin Elisabethwedstrijd voor zang.

David Burn

Praktisch

De lunchconcerten zijn vrij en gratis toegankelijk zonder reservatie.

 

Programma

Het programma voor dit lunchconcert wordt enkele weken vooraf bekend gemaakt.

 

Biografie

David Burn begon zijn orgelstudies in de stadskerk van zijn thuisstad Nottingham (GB). Van 1994 tot 1997 was hij “organ scholar” aan Merton College, Universiteit van Oxford, waar hij les kreeg van onder andere Nigel Allcoat en tegelijk musicologische studies volgde.

In 2007 werd hij door de KU Leuven aangesteld als professor oude muziek.

Daarnaast speelt hij regelmatig tijdens de erediensten in de Leuvense Sint-Michiel Vredeskerk als titularis liturgie van het Contiusorgel.

David Burn

Praktisch

De lunchconcerten zijn vrij en gratis toegankelijk zonder reservatie.

 

Programma

Het programma voor dit lunchconcert wordt enkele weken vooraf bekend gemaakt.

 

Biografie

David Burn begon zijn orgelstudies in de stadskerk van zijn thuisstad Nottingham (GB). Van 1994 tot 1997 was hij “organ scholar” aan Merton College, Universiteit van Oxford, waar hij les kreeg van onder andere Nigel Allcoat en tegelijk musicologische studies volgde.

In 2007 werd hij door de KU Leuven aangesteld als professor oude muziek.

Daarnaast speelt hij regelmatig tijdens de erediensten in de Leuvense Sint-Michiel Vredeskerk als titularis liturgie van het Contiusorgel.

David Burn

Praktisch

De lunchconcerten zijn vrij en gratis toegankelijk zonder reservatie.

 

Programma

Johann Sebastian BACH (1685 – 1750)
Prelude in C, BWV 547/I
O Lamm Gottes unschuldig, BWV 656
Kommst du nun, Jesu, vom Himmel herunter, BWV 650
Dies sind die heil’gen zehn Gebot, BWV 678
Fuga in C, BWV 547/II

 

Biografie

David Burn begon zijn orgelstudies in de stadskerk van zijn thuisstad Nottingham (GB). Van 1994 tot 1997 was hij “organ scholar” aan Merton College, Universiteit van Oxford, waar hij les kreeg van onder andere Nigel Allcoat en tegelijk musicologische studies volgde.

In 2007 werd hij door de KU Leuven aangesteld als professor oude muziek.

Daarnaast speelt hij regelmatig tijdens de erediensten in de Leuvense Sint-Michiel Vredeskerk als titularis liturgie van het Contiusorgel.

Francesca Ajossa

Praktisch

De lunchconcerten zijn vrij en gratis toegankelijk zonder reservatie.

 

Programma

Het programma voor dit lunchconcert wordt enkele weken vooraf bekend gemaakt.

 

Biografie

Francesca Ajossa (1999) studeerde orgel en orgelcompositie bij Angelo Castaldo aan het “Palestrina Conservatorium” in haar geboorteplaats Cagliari (IT) waar zij in 2018 haar bachelor “cum laude” afrondde, de hoogst mogelijke onderscheiding. Na een periode als Erasmus-student bij Ben van Oosten aan het Rotterdams Conservatorium, behaalde Francesca bij dezelfde docent in 2020 “cum laude” haar master of music.

Van 2020-2022 was Francesca Organ Scholar in St. Peter und Paul Ratingen (DE). In 2021 rondde Francesca een master muziekpsychologie aan de Universiteit van York (UK) af. In 2023 sloot Francesca de masterstudie Claviorganum aan de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg (DE) af met de hoogst mogelijke onderscheiding. Francesca studeerde in Hamburg bij Menno van Delft (klavecimbel), Pieter van Dijk (orgel) en Isolde Kittel-Zerer (basso continuo).

Francesca concerteert regelmatig op festivals in heel Europa. Zij won twee tweede prijzen bij internationale orgelconcoursen en nam drie Cd’s op.

Francesca is momenteel promovendus aan de KU Leuven en het Orpheus Instituut in Gent waar zij onderzoek doet naar muziek en beweging. Ze is hoofdorganist van de Kerk in ‘t Woudt (NL) en sinds 2023 artist in residence van de Contius Foundation namens wie zij het Contiusorgel in de St. Michielskerk te Leuven bespeelt en promoot.

Francesca Ajossa

Praktisch

De lunchconcerten zijn vrij en gratis toegankelijk zonder reservatie.

 

Programma

Het programma voor dit lunchconcert wordt enkele weken vooraf bekend gemaakt.

 

Biografie

Francesca Ajossa (1999) studeerde orgel en orgelcompositie bij Angelo Castaldo aan het “Palestrina Conservatorium” in haar geboorteplaats Cagliari (IT) waar zij in 2018 haar bachelor “cum laude” afrondde, de hoogst mogelijke onderscheiding. Na een periode als Erasmus-student bij Ben van Oosten aan het Rotterdams Conservatorium, behaalde Francesca bij dezelfde docent in 2020 “cum laude” haar master of music.

Van 2020-2022 was Francesca Organ Scholar in St. Peter und Paul Ratingen (DE). In 2021 rondde Francesca een master muziekpsychologie aan de Universiteit van York (UK) af. In 2023 sloot Francesca de masterstudie Claviorganum aan de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg (DE) af met de hoogst mogelijke onderscheiding. Francesca studeerde in Hamburg bij Menno van Delft (klavecimbel), Pieter van Dijk (orgel) en Isolde Kittel-Zerer (basso continuo).

Francesca concerteert regelmatig op festivals in heel Europa. Zij won twee tweede prijzen bij internationale orgelconcoursen en nam drie Cd’s op.

Francesca is momenteel promovendus aan de KU Leuven en het Orpheus Instituut in Gent waar zij onderzoek doet naar muziek en beweging. Ze is hoofdorganist van de Kerk in ‘t Woudt (NL) en sinds 2023 artist in residence van de Contius Foundation namens wie zij het Contiusorgel in de St. Michielskerk te Leuven bespeelt en promoot.