Skip to main content

Francesca Ajossa

Praktisch

De lunchconcerten zijn vrij en gratis toegankelijk zonder reservatie.

 

Programma

Vincent LÜBECK (1654-1740)
Praeludium E-dur, LübWV7
Chaconne A-dur, LübWV20

Johann Sebastian BACH (1685-1750)
Trio sonata n. 6 G-dur, BWV 530

Johann Ludwig KREBS (1713-1780)
Fantasia sopra „Freu dich sehr, o meine Seele“, Krebs-WV 519

 

Biografie

Francesca Ajossa (1999) studeerde orgel en orgelcompositie bij Angelo Castaldo aan het “Palestrina Conservatorium” in haar geboorteplaats Cagliari (IT) waar zij in 2018 haar bachelor “cum laude” afrondde, de hoogst mogelijke onderscheiding. Na een periode als Erasmus-student bij Ben van Oosten aan het Rotterdams Conservatorium, behaalde Francesca bij dezelfde docent in 2020 “cum laude” haar master of music.

Van 2020-2022 was Francesca Organ Scholar in St. Peter und Paul Ratingen (DE). In 2021 rondde Francesca een master muziekpsychologie aan de Universiteit van York (UK) af. In 2023 sloot Francesca de masterstudie Claviorganum aan de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg (DE) af met de hoogst mogelijke onderscheiding. Francesca studeerde in Hamburg bij Menno van Delft (klavecimbel), Pieter van Dijk (orgel) en Isolde Kittel-Zerer (basso continuo).

Francesca concerteert regelmatig op festivals in heel Europa. Zij won twee tweede prijzen bij internationale orgelconcoursen en nam drie Cd’s op.

Francesca is momenteel promovendus aan de KU Leuven en het Orpheus Instituut in Gent waar zij onderzoek doet naar muziek en beweging. Ze is hoofdorganist van de Kerk in ‘t Woudt (NL) en sinds 2023 artist in residence van de Contius Foundation namens wie zij het Contiusorgel in de St. Michielskerk te Leuven bespeelt en promoot.

Francesca Ajossa

Praktisch

De lunchconcerten zijn vrij en gratis toegankelijk zonder reservatie.

 

Programma

Johann Sebastian BACH (1685-1750)
Passacaglia C-moll, BWV 582

Jehan ALAIN (1911-1940)
uit Trois Pièces: Variations sur un thème de Clément Janequin, JA 118

Hugo DISTLER (1908-1942)
Organ Sonata, op. 18 n. 2
1. Rasche, energische Halbe
2. Einleitung – Sehr erregte Achtel, dabei frei im Zeitmaß
3. Recht geschwinde Achtel

 

Biografie

Francesca Ajossa (1999) studeerde orgel en orgelcompositie bij Angelo Castaldo aan het “Palestrina Conservatorium” in haar geboorteplaats Cagliari (IT) waar zij in 2018 haar bachelor “cum laude” afrondde, de hoogst mogelijke onderscheiding. Na een periode als Erasmus-student bij Ben van Oosten aan het Rotterdams Conservatorium, behaalde Francesca bij dezelfde docent in 2020 “cum laude” haar master of music.

Van 2020-2022 was Francesca Organ Scholar in St. Peter und Paul Ratingen (DE). In 2021 rondde Francesca een master muziekpsychologie aan de Universiteit van York (UK) af. In 2023 sloot Francesca de masterstudie Claviorganum aan de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg (DE) af met de hoogst mogelijke onderscheiding. Francesca studeerde in Hamburg bij Menno van Delft (klavecimbel), Pieter van Dijk (orgel) en Isolde Kittel-Zerer (basso continuo).

Francesca concerteert regelmatig op festivals in heel Europa. Zij won twee tweede prijzen bij internationale orgelconcoursen en nam drie Cd’s op.

Francesca is momenteel promovendus aan de KU Leuven en het Orpheus Instituut in Gent waar zij onderzoek doet naar muziek en beweging. Ze is hoofdorganist van de Kerk in ‘t Woudt (NL) en sinds 2023 artist in residence van de Contius Foundation namens wie zij het Contiusorgel in de St. Michielskerk te Leuven bespeelt en promoot.

Laurens de Man

Praktisch

De lunchconcerten zijn vrij en gratis toegankelijk zonder reservatie.

 

Uitvoerders

Ben Kazez, bariton
Laurens de Man, orgel

 

Programma

Johann Sebastian BACH (1685 – 1750)
Praeludium in mi klein, BWV 548/1 (orgel solo)

Philipp Heinrich ERLEBACH (1657 – 1714)
Kommt ihr Stunden, macht mich frei
(uit: Harmonische Freude musicalischer Freunde, orgelversie LdM)

Heinrich SCHÜTZ (1585 – 1672)
Eile mich, Gott, zu erretten, SWV 282
Ich liege und schlafe, SWV 310
(uit: Kleine geistliche Konzerte)

Dietrich BUXTEHUDE (1637 – 1707)
Auf meinen lieben Gott, BuxWV 179 (orgel solo)

Johann Sebastian BACH (1685 – 1750)
Hier in meines Vaters Stätte, Aria uit Cantate BWV 32
Es ist vollbracht, Aria uit Cantate BWV 159
Fuga in mi klein, BWV 548/2 (orgel solo)

 

Biografie

Laurens de Man (’s-Hertogenbosch, 1993) is een veelzijdig musicus. Hij studeerde piano, orgel en bijvak klavecimbel bij resp. Jacques van Oortmerssen, David Kuyken en Johan Hofmann aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij vervolgde zijn studie bij Leo van Doeselaar aan de Berlijnse Universität der Künste (Konzertexamen Orgel); deze studie rondde hij in 2019 af met de hoogste cijfers.

Laurens won diverse prijzen als pianist en organist, bij concoursen in Den Haag (Prinses Christina Concours, 1e prijs), Würzburg (Klavierwettbewerb J.S. Bach), Groningen (Martini Organ Competition, 1e prijs) en Freiberg (Silbermann Wettbewerb, 1e prijs), waar hij “ECHO Young Organist of the Year 2020” werd. In 2018 won hij de Sweelinck-Mullerprijs.

Onder andere als pianist van het Chimaera Trio speelt en arrangeert hij kamermuziek uit vier eeuwen muziekgeschiedenis; het trio nam twee CD’s op. Sinds 2012 is Laurens hoofdorganist van de Utrechtse Janskerk; in seizoen 2022-2023 is hij “Organist in Residentie” van het Contiusorgel te Leuven. Aan het Conservatorium van Amsterdam is hij verbonden als docent bijvak klassiek piano voor jazzpianisten.

www.laurensdeman.nl

Bariton Ben Kazez is als zanger actief in Europa en de VS. Hij kreeg lessen van Dame Emma Kirkby, Max van Egmond, Dame Sarah Connolly, Yvonne Kenny, en Martin Katz. Na zijn studie aan de Londense Guildhall School volgden optredens bij onder andere het Musikfest Bremen en het London Handel Festival, met gezelschappen als o.a. de Nederlandse Bachvereniging. Dit seizoen is hij te gast als solist in Bachs passies en oratoria in de Amsterdamse Westerkerk, en bij Ensemble Correspondances voor Charpentiers David et Jonathas. Als solist werkte hij met dirigenten als William Christie, Masato Suzuki en Lionel Meunier; als koorzanger was hij te gast bij het Monteverdi Choir en Vox Luminis. Ook beheert hij de website VMII.org, een prijswinnende database voor 18e-eeuwse vocale muziek.

www.benkazez.com

Wim Winters

Praktisch

De lunchconcerten zijn vrij en gratis toegankelijk zonder reservatie.

 

Programma

Het programma voor dit lunchconcert wordt enkele weken vooraf bekend gemaakt.

 

Biografie

Wim Winters studeerde orgel en piano aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij J. van Oortmerssen en W. Brons. Hij is actief als organist, clavichord- en fortepianospeler.

In 2014 lanceerde hij “Authentic Sound”, als YouTube kanaal, maar later ook als muzieklabel. Samen met pianist Alberto Sanna focust hij zich op het repertoire van Bach tot en met Brahms. Eerder verscheen al de Hexachord Apollinis van J. Pachelbel op CD en vinyl. In 2022 verscheen Beethovens 5de symfonie, dit jaar verscheen Bach’s eerste boek van het Wohltemperierte Klavier op clavichord en staat een orgel CD/LP gepland (op het Contiusorgel). Aan het einde van dit jaar zal Beethovens 9de symfonie het licht zien, opgenomen in de 4-handige transcriptie van Carl Czerny met solisten van Currende o.l.v. Erik van Nevel. Vooral bij de muziek van Beethoven en later ligt de focus op de reconstructie van een mogelijk origineel tempo dat de componist in gedachten had.

In dat verband legt Wim samen met Dr. Lorenz Gadient de laatste hand aan een uitgebreid manuscript dat de ontwikkeling van het muzikale tempo tussen 1600 en 1900 in detail zal beschrijven. De publicatie is voorzien voor mei 2024.

Sinds 2021 is Wim benoemd als organist-titularis van het nieuwe Contiusorgel gebouwd in de Sint-Michielskerk te Leuven. Hij is ook actief als ontwerper (architect) voor de restauratie van beschermde orgels in Vlaanderen.

Wim Winters

Praktisch

De lunchconcerten zijn vrij en gratis toegankelijk zonder reservatie.

 

Programma

Johann Sebastian BACH (1685 – 1750)
Wachet auf, ruft uns die Stimme, BWV 645

Joseph HAYDN (1732 – 1809)
Sonate nr. 33 – Hob. XVI/20 (1771): Moderato – Allegro

Johann Sebastian BACH (1685 – 1750)
Fantasia en fuga in g, BWV 542

 

Wim schreef over zijn programma het volgende:

Met Wachet auf, ruft uns die Stimme van J.S.Bach krijgen we een signaal om in de wereld van vandaag alert te blijven: evenwichten lijken zoek en niets garandeert ons dat we morgen ontwaken met dezelfde waarden als vandaag.
Daarna speel ik twee delen uit een sonate in c klein van J.Haydn. Haydn neemt ons mee in een wereld vol duisternis en hoop. Als geen ander weet hij contrasten op te bouwen, zo bijvoorbeeld in het eerste deel, waar we vanuit het donkere c klein plots op de top van een berg worden geplaatst, vol in het zonlicht, geen c klein meer maar E moll groot – een moment, met toevoeging van wat pedaalnoten, waarop we haast letterlijk een gevoel van hoop ingelepeld krijgen. Magistraal moment op ons Contiusorgel! Deze sonate overigens is geschreven in quasi hetzelfde jaar als waarin het originele Contiusorgel werd gebouwd.
Om af te sluiten de grote en bekende fantasie en fuga in g moll, BWV 542. Geschreven in 1708, geboortejaar van H.A.Contius. Er is wellicht geen donkerder stuk met meer dramatiek geschreven dan de fantasie. Bach neemt ons mee op een reis vol dissonanten met modulaties die in zijn tijd eigenlijk ‘not done’ waren. De fuga effent de vele tegenstrijdige gevoelens van de fantasie met een aanstekelijke ritmiek verpakt in een gevoel van (zoals ik het zie) grote melancholie. De fuga eindigt met een intense culminatie in een onverwacht en plots slot – we staan opnieuw op de berg die Haydn ons al even liet zien. Het enige wat we als mens nog moeten doen is onze armen uitstrekken. En niet alleen de wereld, maar ook elkaar omarmen.
Hoop!

Biografie

Wim Winters studeerde orgel en piano aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij J. van Oortmerssen en W. Brons. Hij is actief als organist, clavichord- en fortepianospeler.

In 2014 lanceerde hij “Authentic Sound”, als YouTube kanaal, maar later ook als muzieklabel. Samen met pianist Alberto Sanna focust hij zich op het repertoire van Bach tot en met Brahms. Eerder verscheen al de Hexachord Apollinis van J. Pachelbel op CD en vinyl. In 2022 verscheen Beethovens 5de symfonie, dit jaar verscheen Bach’s eerste boek van het Wohltemperierte Klavier op clavichord en staat een orgel CD/LP gepland (op het Contiusorgel). Aan het einde van dit jaar zal Beethovens 9de symfonie het licht zien, opgenomen in de 4-handige transcriptie van Carl Czerny met solisten van Currende o.l.v. Erik van Nevel. Vooral bij de muziek van Beethoven en later ligt de focus op de reconstructie van een mogelijk origineel tempo dat de componist in gedachten had.

In dat verband legt Wim samen met Dr. Lorenz Gadient de laatste hand aan een uitgebreid manuscript dat de ontwikkeling van het muzikale tempo tussen 1600 en 1900 in detail zal beschrijven. De publicatie is voorzien voor mei 2024.

Sinds 2021 is Wim benoemd als organist-titularis van het nieuwe Contiusorgel gebouwd in de Sint-Michielskerk te Leuven. Hij is ook actief als ontwerper (architect) voor de restauratie van beschermde orgels in Vlaanderen.

Wim Winters

Praktisch

De lunchconcerten zijn vrij en gratis toegankelijk zonder reservatie.

 

Programma

Johann Sebastian BACH (1685-1750)
Toccata, Adagio und Fuge in C, BWV 564
Toccata – Adagio – Fuga

Wolfgang Amadeus MOZART (1756-1791)
12 variaties op ‘Ah, vous dirai-je Maman’, KV 265

 

Biografie

Wim Winters studeerde orgel en piano aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij J. van Oortmerssen en W. Brons. Hij is actief als organist, clavichord- en fortepianospeler.

In 2014 lanceerde hij “Authentic Sound”, als YouTube kanaal, maar later ook als muzieklabel. Samen met pianist Alberto Sanna focust hij zich op het repertoire van Bach tot en met Brahms. Eerder verscheen al de Hexachord Apollinis van J. Pachelbel op CD en vinyl. In 2022 verscheen Beethovens 5de symfonie, dit jaar verscheen Bach’s eerste boek van het Wohltemperierte Klavier op clavichord en staat een orgel CD/LP gepland (op het Contiusorgel). Aan het einde van dit jaar zal Beethovens 9de symfonie het licht zien, opgenomen in de 4-handige transcriptie van Carl Czerny met solisten van Currende o.l.v. Erik van Nevel. Vooral bij de muziek van Beethoven en later ligt de focus op de reconstructie van een mogelijk origineel tempo dat de componist in gedachten had.

In dat verband legt Wim samen met Dr. Lorenz Gadient de laatste hand aan een uitgebreid manuscript dat de ontwikkeling van het muzikale tempo tussen 1600 en 1900 in detail zal beschrijven. De publicatie is voorzien voor mei 2024.

Sinds 2021 is Wim benoemd als organist-titularis van het nieuwe Contiusorgel gebouwd in de Sint-Michielskerk te Leuven. Hij is ook actief als ontwerper (architect) voor de restauratie van beschermde orgels in Vlaanderen.

Wim Winters

Praktisch

De lunchconcerten zijn vrij en gratis toegankelijk zonder reservatie.

 

Programma

Johann Sebastian BACH (1685 – 1750)
Pastorale in F, BWV 590: (Präludium) – Allemande – Aria – Gigue

Johannes BRAHMS (1833 – 1897)
Es ist ein Ros’ entsprungen

Johannes BRAHMS (1833 – 1897)
O Welt, ich muss dich lassen

Johann Sebastian BACH (1685 – 1750)
Toccata & fuga in d, BWV 565

 

Biografie

Wim Winters studeerde orgel en piano aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij J. van Oortmerssen en W. Brons. Hij is actief als organist, clavichord- en fortepianospeler.

In 2014 lanceerde hij “Authentic Sound”, als YouTube kanaal, maar later ook als muzieklabel. Samen met pianist Alberto Sanna focust hij zich op het repertoire van Bach tot en met Brahms. Eerder verscheen al de Hexachord Apollinis van J. Pachelbel op CD en vinyl. In 2022 verscheen Beethovens 5de symfonie, dit jaar verscheen Bach’s eerste boek van het Wohltemperierte Klavier op clavichord en staat een orgel CD/LP gepland (op het Contiusorgel). Aan het einde van dit jaar zal Beethovens 9de symfonie het licht zien, opgenomen in de 4-handige transcriptie van Carl Czerny met solisten van Currende o.l.v. Erik van Nevel. Vooral bij de muziek van Beethoven en later ligt de focus op de reconstructie van een mogelijk origineel tempo dat de componist in gedachten had.

In dat verband legt Wim samen met Dr. Lorenz Gadient de laatste hand aan een uitgebreid manuscript dat de ontwikkeling van het muzikale tempo tussen 1600 en 1900 in detail zal beschrijven. De publicatie is voorzien voor mei 2024.

Sinds 2021 is Wim benoemd als organist-titularis van het nieuwe Contiusorgel gebouwd in de Sint-Michielskerk te Leuven. Hij is ook actief als ontwerper (architect) voor de restauratie van beschermde orgels in Vlaanderen.